Top
 

Gemeente Vlissingen

BeheerVisie / Referenties / Gemeente Vlissingen

Gemeente Vlissingen

Wijkgericht werken aan beheer en veiligheid

Sinds 2012 gebruikt de gemeente Vlissingen de applicatie MeldDesk. Inmiddels worden bijna alle modules benut: niet alleen voor meldingen over de openbare ruimte, ook voor meldingen over woon- en drugsoverlast. Op de interactieve kaart kunnen inwoners zien wat de huidige status van een melding is.

Jaarlijks krijgt de gemeente Vlissingen circa 4.600 meldingen binnen: telefonisch, maar ook via het contactformulier op de website en de MijnGemeente App. “Anderhalf jaar geleden werd een koppeling gemaakt met veiligheid”, vertelt Michel van Driel, consulent leefbaarheid. “Tot die tijd had het Handhavingsteam een ander systeem. Nu handelen we handhavingsklachten, bijvoorbeeld over bekeuringen of overlast, ook af via MeldDesk.”

“We willen MeldDesk gebruiken om meer inzicht te krijgen in wijken en buurten zodat de politiek gefundeerde beslissingen kan nemen.”

Claudia Casetta,
teamleider Stadsbeheer

Objectgericht melden

Samen met BeheerVisie verkent de gemeente de mogelijkheden om nog meer uit het programma te halen. Al langere tijd werkt de gemeente met QR-codes op objecten, zoals ondergrondse afvalcontainers en zakjesautomaten voor mensen die hun hond uitlaten. Dit zal verder worden uitgebreid naar lantaarnpalen en afvalbakken. Als een inwoner die scant, kan hij rechtstreeks een melding doorgeven over het object, zonder de locatiegegevens in te hoeven vullen. Voor straatverlichting is in 2017 objectgericht melden geïntroduceerd. Michel: “Bij zowel een melding in de MijnGemeente App als op het webformulier over een lantaarnpaal worden objectgegevens uit het GBI-beheersysteem aan de melding gehangen. De aannemer of leverancier van de lantaarnpalen ziet dan meteen of de lantaarnpaal bijvoorbeeld twee of zes meter hoog is en weet dan welke ladder en eventueel ander gereedschap ze mee moeten nemen.”

Wijkgericht werken

Er waren verschillende redenen om voor MeldDesk te kiezen, vertelt Michel. “Uit de politiek kregen we steeds meer verzoeken voor managementrapportages. Daarnaast kwamen er veel vragen over de afhandeling van meldingen, omdat daar klachten over waren. En er was behoefte aan een nulmeting, omdat de afdeling Beheer Leefomgeving voor een bezuiniging stond.”

Met MeldDesk heeft de gemeente nu meer inzicht gekregen en worden klachten beter afgehandeld. “Om wijkgericht te werken, willen we nog meer inzicht in de veiligheid en sociale situatie in een wijk en de openbare ruimte”, aldus Claudia Casetta, teamleider Stadsbeheer. “Die meldingen staan nu nog los van elkaar. Het zou mooi zijn als de managementrapportage van MeldDesk een totaalbeeld geeft van een wijk. Dan kunnen we een nog betere gesprekspartner zijn van de politiek, omdat we dan kunnen laten zien wat het effect is van budgetkeuzes.” Om dit te bereiken, onderzoekt Vlissingen nu, samen met BeheerVisie, actief de integratie van MeldDesk met het beheersysteem GBI. Nog genoeg plannen dus!

Provincie:
Zeeland

Inwoneraantal:
44.451 (bron: CBS, peildatum 30 april 2017)